Free background from VintageMadeForYou

söndag 2 maj 2010

Härliga söndag- Härliga maj!!

Underbar härlig söndag!! Började med att vara ute med min Mullegrupp. Fantastisk majsol som värmde så skönt i skogsbrynet. Vi såg rådjur ( fast det ser men nästan dagligen i Genarp) storkar och massa andra fåglar. Barnen skulle bygga ny koja men det var nog vi vuxna som gjorde mest:)
Sedan hem för att röja lite i trädgården. Jag har inte gröna fingrar hur gärna jag än önskar det. Kan bero på att det är inte det roligaste jag vet men eftersom vi nu har den får man försöka lite. Så idag röjde jag fram stockrosorna och de små jordgubbs- och smultron plantorna så att de får plats. Vi fick i fredag kryddplantor så de behövde få komma ner i jorden, vid lekstugan får de bo. Nu ska det bli spännande att se hur dessa nyinflyttade kommer att trivas hos oss. Men tanken på att gå ut och klippa färska örter tilltalar mig verkligen. Alla god örtdressningar som man kan få ihop med lite olika grönt i, mums.



Med tanke på all mat vi hade i fredags blev det en del mat över. Vi hade t ex en form potatisgratäng kvar som blev perfekt till mddagen ikväll. Till det gjorde jag biffar av vildsvinsfärs. Om ni är vegetarianer kan ni bläddra ner ett par rader...
Vi har haft det några gånger nu och jag är imponerad över köttet. Jag har bara lite skorpmjöl och mjölk eller grädde som sväller en stund. Sen tar jag lite finhackad scharlottenlök, salt och peppar. Idag tog jag även lite dijonsenap och fond, sedan stekte jag biffarna. Det blir så gott!! Till detta har vi haft ett gott rött från Gigondas ( södra Rhone)


Med solen och ogräset kom även längtan efter sommaren. Det vi gjort några semestrar har varit att besöka vingårdar i Frankrike. Eftersom barnen givetvis är med har det blandats friskt vuxen och barn aktiviteter. Men tjejerna är ganska vana vid detta laget och den senaste resan satt de i bilen och tittade på DVD:n när Jan och jag var i vinkällaren på några ställen. Idag när längtan kom över oss blev det en kort inventering i vår. Så riktiga sommarviner bars ut i kylskåpet i garaget. Så nu finns det kallt rosé till de varma dagar som kommer. Det är livet dé, säg:)

I sommar blir det ingen sådan resa utan det blir flyget ner till Malaga-Marbella. Vi har hyrt lägenheter så vi flyttar på oss under de två veckor vi ska vara ute. Förra sommaren var vi utanför Benidorm-Alicante och det var härlig med en riktigt "slapp" resa. Vi badade åt och badade lite till. Det ska vi väl göra denna sommaren med tänkte vi.
Men inte riktigt ännu, några veckor kvar innan skolavslutningen och de blir intensiva:)

Massor med kramar

2 kommentarer:

  1. Vilken mysig dag och mysig semester det blir! Hur gammal måste man va för att börja på mulle? Finns det grupper för mindre barn? KRAM

    SvaraRadera
  2. eftersom du ska ta flyget till Malaga
    http://www.youtube.com/watch?v=5UThSZp5jkM

    SvaraRadera